Rozhodli ste sa, že začnete naplno využívať email marketing, o ktorom sa hovorí, že patrí medzi najefektívnejšie formy propagácie? Možno zisťujete, že nemáte dostatok emailov, na ktoré by ste mohli posielať svoje kampane. Čo s tým? Riešenie je jednoduché – môžete si ich zakúpiť. Tento krok však dôrazne neodporúčame. Prečo sa vyhýbať rôznym skratkám a ako získavať emailové adresy správne?
Kúpa zoznamu emailových adries sa môže javiť ako veľmi lákavé riešenie. Predsa len, za niekoľko desiatok alebo stoviek eur získate priamy kontakt na tisícky potenciálnych zákazníkov.
Dokonca, mnohí predajcovia ponúkajú zoznamy emailových adries kategorizované podľa konkrétnych cieľových skupín. Viete si tak špeciálne kúpiť emaily autoservisov, materských škôl, záhradníctiev alebo iných podnikov. Znie to skvele, že? Nuž, realita až taká ružová nie je.
4 dôvody, prečo nekupovať emailové adresy
Keď začnete zakúpené zoznamy emailových adries využívať v praxi, pravdepodobne veľmi rýchlo prídete na to, že nejde o veľmi výhodné riešenie. Toto sú 4 najdôležitejšie dôvody, prečo.
1. Posielanie nevyžiadaných emailov je nezákonné
Síce kúpa zoznamu emailových adries sama o sebe nie je nelegálna, posielanie emailov na tieto adresy už nezákonné je. Totižto, zákony o ochrane osobných údajov GDPR hovoria o tom, že ako odosielateľ emailu musíte vedieť preukázať povolenie adresáta na jeho zaslanie.
Keď ste si kúpili zoznam emailových adries, takéto povolenie, samozrejme, nemáte. Stačí, že vás jeden nahnevaný adresát nahlási kontrolnému orgánu a môžete sa dostať do zbytočných problémov. Pokuty za porušenie zákonov GDPR sa neraz pohybujú v tisíckach eur. Tento risk sa teda rozhodne nevyplatí.
2. Mizerná efektivita kampaní
Z našej vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že keď máte emailové adresy zozbierané poctivo (ľudia vám ich dali dobrovoľne), efektivita kampaní je vysoká. Čítanosť emailov dosahuje viac ako 41 % a získavate aj veľmi dobrý potenciál konverzií. Nehovoriac o tom, že len minimum ľudí sa časom odhlási z odberu vašich emailov.
Naopak, v prípade zakúpených emailových adries je čítanosť obvykle menej ako 23 %. Ľudia vaše emaily nahlasujú ako spam a vo veľkom sa odhlasujú z odberu noviniek. Potenciál konverzií je veľmi malý, napriek tomu, že svoje kampane posielate stovkám či tisíckam ľudí.
3. Ľudia nebudú vnímať vašu značku pozitívne
Posielanie nevyžiadaných emailov na zakúpené adresy je najrýdzejšia forma spamovania. Ľudia nemajú radi spam. Vašu značku si automaticky zaškatuľkujú ako otravnú a nebude v nich vzbudzovať pozitívne emócie. Kvôli tomu si zbytočne „odpálite“ veľké množstvo potenciálnych zákazníkov.
Čím dlhšie budete praktizovať takéto nelegálne praktiky, tým viac budete poškodzovať meno vašej spoločnosti a dávať konkurenčnú výhodu spoločnostiam, ktoré si emailové databázy budujú prirodzene.
4. Reputácia vašej emailovej adresy sa môže zhoršiť
Keď ľudia začnú nahlasovať vaše emaily ako spam, server na ich odosielanie to automaticky zohľadní. Napríklad, Email Marketér využíva na odosielanie emailov servery Amazonu. Tie sú veľmi citlivé na hlásenia spamu a pokiaľ ich evidujú vo väčších množstvách, môžu znížiť doručiteľnosť vašich emailov.
Nehovoriac o tom, že si pokazíte reputáciu odosielateľa. Pri opakovanom nahlasovaní spamu sa môže ľahko stať, že vaša IP adresa skončí na tzv. blackliste. Kvôli tomu významne poklesnú vaše možnosti odosielať ďalšie emailové kampane.
Ako získavať emailové adresy poctivo?
Všetkým vyššie spomínaným ťažkostiam sa môžete jednoducho vyhnúť tak, že emailovú databázu si budete budovať sami – legálne a poctivo. Áno, ide o dlhodobý proces, do ktorého treba investovať trochu námahy. Jeho výsledkom však bude perfektná efektivita emailových kampaní a vysoký potenciál získavania konverzií.
Ľudia vám budú dôverovať, len málo z nich sa odhlási z odberu noviniek a jednotlivé kampane budú mať vysokú mieru interakcií.
Vyžiadajte si súhlas a ponúknite odmenu
V prvom rade si dajte záležať na tom, aby bolo vaše zbieranie emailových adries v súlade s GDPR a slovenskými zákonmi o ochrane osobných údajov. V praxi to znamená nasledovné – od každého človeka musíte získať výslovný súhlas, že emailová adresa môže byť použitá na marketingové účely, posielanie noviniek a podobne.
Praktický tip: Ak zbierate emailové adresy online, súhlas môžete získať napríklad tak, že pod kolónku na zadanie emailu vložíte zaklikávacie políčko so sprievodným textom „Súhlasím s odosielaním noviniek“.
Len málokto vám dobrovoľne poskytne emailovú adresu len tak, bez toho, aby za to získal nejakú výhodu. Preto je dôležité, aby ste ľuďom ponúkli určitý benefit. Uvádzame niekoľko príkladov, ktoré môžete využiť aj vy.
- Krátky e-book alebo iný vzdelávací či zábavný materiál zadarmo. Keď človek uvedie emailovú adresu, zašlete mu ho vo formáte PDF.
- Zľavový kupón, prípadne pravidelné zasielanie informácií o výhodných ponukách.
- Prístup do platenej členskej sekcie webu na určité obdobie zadarmo.
- Vecný darček.
Zbieranie emailových adries online i offline
Aby ste urýchlili zbieranie emailových adries online, na svoju webstránku môžete implementovať vyskakovacie okno. To bude návštevníkov informovať o možnosti prihlásiť sa na odber noviniek a ponúkne im nejaký benefit zadarmo. Táto metóda je účinná, no pre mnohých ľudí môže byť otravná. Formulár na zadanie emailu viete umiestniť na web aj staticky, napríklad, do bočného stĺpca, pod blogové články, prípadne priamo do niektorej sekcie na domovskej stránke alebo podstránkach. Ak máte e-shop, email dokážete efektívne získavať vždy, keď návštevník zadá objednávku.
Avšak, emailové adresy sa dajú ľahko získavať aj offline. Napríklad, na konferenciách alebo prednáškach, kde dáte účastníkom vyplniť dotazník, v ktorom uvedú svoj email. Na oplátku im môžete ponúknuť napríklad to, že vyplnením dotazníku sa zapoja do zaujímavej súťaže o lukratívne ceny.
Pár slov na záver
Aby sme to zhrnuli, kupovanie zoznamov emailových adries je strata času. Hoci na prvý pohľad sa môže zdať výhodné, skôr či neskôr sa vám nepekne vypomstí. Radšej preto nič neriskujte a začnite čo najskôr emailové adresy zbierať poctivo. Ak ľuďom dáte motiváciu, s radosťou vám ich dobrovoľne poskytnú.
Váš zoznam emailových adries tak bude cenným aktívom, ktoré vám dokáže dlhodobo prinášať konverzie a budovať komunitu verných zákazníkov.