Skip to main content

Email je jedným z najstarších nástrojov komunikácie cez internet. Možno práve preto si firmy a mnohí digitálni podnikatelia vôbec neuvedomujú, aký je email pre ich online biznis hodnotný, a že práve vďaka nemu každým dňom strácajú peniaze. Naozaj je email taký dôležitý aj pre teba a tvoje online podnikanie? Určite áno. Čítaj ďalej a dozvieš sa prečo.

Email má výrazne lepšiu úspešnosť ako iné médiá

Ľudia trávia v emailoch mnoho svojho firemného, ale aj osobného času. Pokiaľ sa vyslovene nejedná o spam, zvyčajne otvoria každý jeden email. Je omnoho väčšia šanca, že si ľudia prečítajú tvoj email ako tvoj status na Facebooku alebo Twitteri. No ešte dôležitejšie je, že niekoľkonásobne väčší je aj pomer kliknutí na odkaz v danom médiu (click-trough rate alebo CTR). Je teda oveľa väčšia šanca, že si od teba niekto niečo kúpi v prípade, že mu pošleš email, ako v prípade (platenej!) kampane na Facebooku alebo Twitteri.

Priemerný pomer kliknutí platených reklám na Facebooku je 0,05%. V prípade emailu je to okolo 3%. A to hovoríme o priemere komerčných emailov zasielaných firmami. Pre môj blog Sám Sebe Pán mám počet kliknutí na odkazy v emailoch väčší ako 21%! Za každý jeden klik cez Facebook musíš platiť, pričom za emaily neplatíš vôbec nič.

Nie každý návštevník tvojej stránky je pripravený od teba nakúpiť ihneď pri prvej návšteve

Proces nakupovania je omnoho zložitejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Existuje mnoho faktorov, ktoré motivujú ľudí k tomu nakúpiť. Ešte pred tým, ako sa niekto definitívne rozhodne pre konkrétny nákup, pýta sa sám seba otázky podobné týmto:

  • Viem presne, čo chcem?
  • Mám na to dostatok peňazí?
  • Som si istý, že je to dobrá ponuka?
  • Je táto firma spoľahlivá?
  • Poznám toho človeka a môžem mu dôverovať?
  • Je nákup bezpečný?

Všetky tieto otázky si musí človek zodpovedať, aby sa odhodlal k nákupu. Na to, aby sa začal po danom produkte obzerať a hľadať, mu však stačí odpovedať iba na časť jednej otázky: „Čo chcem, potrebujem alebo po čom túžim?“. Ľudia „nakupujú“ ešte predtým, ako sú pripravení kúpiť.

Čo to pre tvoj online biznis znamená? Väčšina ľudí, ktorá navštívi tvoju stránku a uvidí tvoju ponuku, ešte nie je pripravená kúpiť. Musíš teda nájsť spôsob, ako týchto návštevníkov udržať v kontakte. Tak, aby na teba nezabudli, a v prípade, že sa rozhodnú kúpiť, urobili tak u teba. V prípade návštevy kamenných obchodov ti často dajú do ruky vizitku a pozvú ťa na opätovnú návštevu. Na internete je to to isté, ale obrátene. „Vizitku“ v podobe emailovej adresy (a mena) dáva potenciálny zákazník tebe, a nie ty jemu.

Email je skvelý nástroj pre udržanie kontaktu s potenciálnymi zákazníkmi

Na tvoj blog príde nový človek. Tvoj obsah ho zaujal. Prečítal si niekoľko článkov a chce viac. Rozhodne sa preto tvoju web stránku si uložiť, aby sa k nej vrátil neskôr. Má niekoľko možností, ako to urobiť.

Možnosť #1: Názov alebo URL adresu tvojho blogu si zapamätá

Nevýhody

  • S odstupom času názov a URL adresu tvojho blogu zabudne.
  • Tvoju stránku sa mu nepodarí nájsť ani cez vyhľadávanie v Google.

Možnosť #2: Uloží si adresu tvojho blogu do záložiek (obľúbené v Internet Exploreri)

Nevýhody

  • S odstupom času zabudne, že si tvoj blog uložil do záložiek a URL adresu si nepamätá.
  • Záložiek môže mať mnoho a tú tvoju s odstupom času nenájde.
  • Tvoj blog sa mu nemusí podariť nájsť ani cez vyhľadávanie v Google.

Možnosť #3: Dá ti like na tvojej Facebook stránke

Nevýhody

  • Facebook už dávno neukazuje všetky statusy publikované na Facebook stránke všetkým jej fanúšikom. Reálne je to skôr niekde medzi 20-60%, v závislosti na tom, ako reagujú na daný status ľudia, ktorým sa daný status zobrazil ako prvým. Ak sa jedná o reklamnú ponuku, môžeš počítať s percentami z toho slabšieho konca. Ak chceš, aby videli tvoj status všetci, ktorí ti dali like, budeš si za to musieť zaplatiť.

Možnosť #4: Prihlási sa na odber noviniek z tvojho blogu

Výhody

  • Na tvoj blog nezabudne, pretože dostane email zakaždým, keď publikuješ nový článok.
  • Tým, že si zvykne otvárať a čítať tvoje emaily, pretože sa mu páčia tvoje články, si vytvorí návyk, a otvorí aj tvoje emaily, ktoré budú obsahovať reklamnú ponuku na tvoj produkt alebo službu.
  • Ak máš eshop a ponúkneš za prihlásenie sa na odber noviniek aj malú zľavu z budúceho nákupu (stačí 5-10%), môžeš si byť skoro istý, že keď bude daný človek pripravený nakúpiť, nakúpi práve u teba.

Email umožňuje budovanie dlhotrvajúceho vzťahu

Čím dlhšie sa s niekým v reálnom svete poznáš, tým viac mu dôveruješ, je tak? Ver či nie, úplne rovnako to funguje aj v digitálnom svete. Prečo veľké firmy platia nehorázne sumy za reklamu v televízii a rádiu? Nie preto, aby sa dostali do povedomia ľudí, ale preto, aby sa dostali do ich podvedomia. Keď potom ľudia idú do obchodu a uvidia danú značku, budú si ju pamätať a pravdepodobne si ani neuvedomia, že danú značku poznajú z reklamy. Tým, že názov firmy, ich logo, farby a slogan videli už toľko krát, majú pocit, že nákup je bezpečný, pretože sa jedná o známu a teda overenú firmu.

Keď sa ti podarí dostať ľudí na odber tvojich článkov a noviniek emailom, máš v rukách lukratívny nástroj pre budovanie vzťahu. Vzťahu, ktorý funguje ešte lepšie ako reklamy v televízii, pretože je osobnejší. Čím dlhšie budeš využívať email pre komunikáciu s tvojimi fanúšikmi (a potenciálnymi zákazníkmi či klientmi), tým viac ti budú dôverovať a tým väčší budú mať pocit, že ťa poznajú – aj keď ťa ešte nikdy osobne nestretli.

Email umožňuje osobnejší prístup

Pri správnom prevedení je email omnoho osobnejší ako komunikácia cez web stránku alebo reklamy v televízii, či rádiu. Pokiaľ ti užívatelia pri prihlásení sa na odber noviniek „povedia“ ich meno a priezvisko (prípadne iné údaje), môžeš ich použiť v hromadne posielaných emailoch. Štandardné pozdravenie „Dobrý deň“ sa potom zmení na „Dobrý deň, pán Martin Zelený“, alebo „Ahoj Martina“, kde meno (a priezvisko) bude zmenené pre každý jeden email.

Ktorý z týchto dvoch prístupov sa ti zdá osobnejší a viac „z reálneho života“? Ktorý z týchto dvoch prístupov sa bude tvojim (potenciálnym) zákazníkom páčiť viac? Som si istý, že si vieš odpovedať na túto otázku aj sám.

Zoznam emailových adries je tvojim plným vlastníctvom

Na Facebooku môžeš mať desaťtisíce fanúšikov, ale nevlastníš ani jedného z nich. Ak sa Facebook jedného dňa rozhodne tvojich fanúšikov ti zobrať, nebudeš s tým môcť urobiť vôbec nič. Keď sa Facebook nie až tak dávno rozhodol, že začne obmedzovať zobrazenia statusov fanúšikom Facebook stránok, nikto s tým nemohol urobiť vôbec nič. Tí, čo mali 10 000 fanúšikov, zo dňa na deň zasiahli bezplatne už iba 4000 z nich, a často ešte menej. Niečo tak dôležité, ako kontakty na ľudí, ktorým sa páči to, čo robíš, chceš a musíš mať pod plnou kontrolou.

Emailové adresy, ktoré nazbieraš cez svoju stránku, ti nemôže zobrať nikto, na rozdiel od likov na Facebooku či sledovaní (follow) na Instagrame.

Mimochodom, môžeš si byť istý, že to isté, čo sa stalo na Facebooku s Facebook stránkami, sa stane skôr či neskôr aj na Instragrame. Vieš, že Instagram je vo vlastníctve Facebooku, že? Používať sociálne médiá ako Facebook či Instagram je dôležité a neskôr si ukážeme ako na to, ale zbieranie emailových adries musí byť vždy tvojou prioritou.

Zoznam emailových adries je tvojim vlastným strojom na tlač peňazí

Túto vetu použil vo svojej fenomenálnej knihe The Launch Jeff Walker. Vo svojej knihe argumentuje tým, že kvalitný zoznam emailových adries tvojich fanúšikov je to najdôležitejšie, čo potrebuješ k tomu, aby si mohol zarábať peniaze vtedy, kedy sa ti to hodí.

Ak máš zoznam emailových adries a potrebuješ alebo chceš zarobiť peniaze, jediné, čo musíš urobiť, je vytvoriť pre ľudí na danom zozname ponuku (najlepšie digitálny produkt) a túto ponuku im úspešne predať. Samozrejme, nie je to až také jednoduché ako napísať jeden email a je potrebné vložiť do toho svoj čas a energiu (neskôr si povieme presne ako na to), nateraz ti ale stačí vedieť, že zoznam emailových adries má potenciál stať sa tvojim vlastným bankomatom alebo strojom na tlačenie peňazí.